2009. március 1., vasárnap

Színek: a rejtélyes lila




Keverjünk lilát, egy rész vörös és egy rész kék festék vegyítésével. A tüzes, melegséget sugárzó vörös és a nyugtató, hűsítő kék keverékéből egy ambivalens színt kapunk. Ha egy kicsit több vörös kerül bele, akkor energetizál, ha a kék szín dominál, akkor egy mindent elsimító árnyalatot kapunk. 

Ti szeretitek a lilát és árnyalatait??? Melyik lilát látjátok a legszebbnek??? A színnévszótár jópár kifejezést ismer, melyeket ezekre az árnyalatokra használunk. A teljesség igénye nélkül álljon itt néhány: organzalila, ametisztlila, Perkin-lila,  püspöklila, kobaltviola, ködlila, Milka-lila, levendulalila, mákvirágszín, akáclila, orchidealila, orgonalila, árvácskalila, Íriszkék, viola,
ibolyaszín, padlizsánlila, ringlólila, szőlőszín, hagymalila...

Mit fejez ki a lila szín:
- Misztikus szín, egyesíti a kék elmélyültségét és a vörös aktivitását.
- A kozmikus erőt szimbolizálja, az intuíció, az empátia színe.  Segíti az ideálok és eszményképek   megfogalmazását, így célok kítűzésénél remekül alkalmazható. 
-A  lila a vágy, az értelem, a bölcsesség és az egyensúly színe. 
-A lila sötétebb árnyalatai visszafogott eleganciát sugároznak, míg a világosak romantikus hangulatot teremtenek. 
-A gazdagság egyik jelképe már évszázadok óta. 
-A lila hűvöse ott alkalmazható, ahol a kéket túl ridegnek találnánk. 
-A katolikus kultúrában legfőképpen a Krisztus utáni gyászt jeleníti meg húsvét idején.
Magyarországon egészen a 17-18. századig a gyász színe volt.

                                           Virágzó klemátisz.


A bíbor a történelem legdrágább textilfestéke, évezredeken át a hatalom jelképe volt Európában, és az ókorban a Közel-Keleten. Először a föníciaiak használták, és a bíborcsiga kopoltyúüregének váladékából nyerték a szinezéket. A  festék 1 grammjához legalább 1000 csigát kellett elpusztítani. 
William H. Perkin ( 1838-1907) 18 évesen, laboratóriumi munkája közben véletlenül fedezte fel, hogy kőszénkátrányból élénkszínű festéket lehet nyerni. Forradalmasította a pigmentgyártást, száműzte a régi, sokszor mérgező, vagy nagyon drága alapanyagokat és hatalmas színválasztékot teremtett. Perkin festékgyárat alapított, az első szín, ami híressé tette nevét, a "mauve" ( mályva ) volt, a 19. sz. közepén nagyon divatos volt egész Angliában.

Születési színeinket vizsgálva a halak színe a lila. A halakság szinbolikus jelentése párhuzamokat enged felfedezni a lila szín jelentésével.

Hagyományinkhoz hűen szeretnék egy kedves blogos társunkat megkérdezni arról, hogy ő szereti-e a lila színt és ha igen, akkor miért??? Kalandozásaim közben megakadt a szemem            Ibcsy kincsesládája   kisibolyás hátterén ( amit közben már lecserélt:((( ), ezért a kérdést hozzá irányítom. Nincs kötelező válaszadás, közös munkánkhoz egy kis adalék, ha van hozzá kedved?!!
Bárki, aki érez magában kedvet, írhat a lilákról!!!


8 megjegyzés:

Kékbálna írta...

Rám tökéletesen illik, hogy a halak (én is az vagyok) színe a lila. Nagyon szeretem, mindenféle árnyalatban.

Edige írta...

Én is szeretem a lilát, habár egy ideig hanyagoltam, de most megint divatos. Volt egy korszakom, amikor állandóan a lila cuccokra vadásztam... Azok sajnos már nincsenek meg, így valószínű, hogy be kell szereznem pár új darabot ebben a színben.

Elizanikó írta...

Én valamiért nem vagyok kibékülve a lilával és a rózsaszínnel.

Abile írta...

Nekem is volt lila korszakom. :o)) Mostanra már elmúlt. Valamiért nem akad meg a szemem a lila dolgokon. A felsorolásban nagyon tetszett a Milka-lila :o)) Elképzeltem, ahogy így dicsérem meg valamelyik kolléganőm legújabb lila kardigánját:
- Hú, milyen szép Milka-lila kardid van! :o)))

Szilvi írta...

A lila orgona pompája és csodálatos illata anyák napjára.
Levendulamezőn sétálni,mondjuk Provance-ban.
Ibolyát szedni az erdőben.Na meg hát a lila akác!
Ez nekem a lila. Ruhában nem hordanám, de ha lenne kertem...!!!

anyahajó írta...

Alig van olyan lila árnyalat, amit nem szeretek, de talán legjobban a bíbort és a levendulát. A levendula szülinapom körül kezd virágozni, emiatt különös kedvencem. Nekem a fekete nem áll jól, így a Nagyon Ünnepélyes Kosztümöm is a lilának egy nagyon sötét árnyalata.
Szerintem a lila bármilyen hangulatú lehet, nagyon képlékeny szín, jól idomul a viselőjéhez.

Unknown írta...

Örülök ,hogy meggyógyultál.A lilával kapcsolatos tájékoztatás érdekes volt . Köszönöm szépen .Bár nem az én színvilágom , de az idősebbik lányom felé továbbítom az információt . Szép napot : baliibi

Wattacukor írta...

A kedvenc színem a lila. Szerintem is a legszebb belőle a két kedvenc virágom színe: az ibolyáé és az orgonáé, de bárhol a természeteben felbukkanó formája nagyon kedves nekem! Még az árvacsalán is. :) Szerencsére ibolyából rengeteg van a kertemben, még a tél közepén is képes nyílni. A halványlila az annyira nem jön be.
Még valamikor eddig életem felénél, 16-17 éves korom körül szerettem bele ebbe a színbe és azóta nem tudok elszakadni tőle. :)

Rendszeres olvasók

Számláló